vineri, 24 octombrie 2014

PROGRAMA PENTRU OPȚIONALUL LA RELIGIA ORTODOXĂ -Rolul şi lucrarea Sfinţilor în viaţa tinerilor



PROGRAMA PENTRU OPȚIONALUL LA RELIGIA ORTODOXĂ






Rolul şi lucrarea Sfinţilor în viaţa tinerilor





Prof. Carmen OPREA


Clasa a XI-a

AN ȘCOLAR 2013-2014



 

 

Notă de prezentare. Argument

Omul nu a fost o întâmplare pe acest pământ şi apariţia sa nu se datorează hazardului, ci a fost creat de o forţă ce stăpâneşte Universul şi-l menţine într-un echilibru nemaipomenit. Această forţă este DUMNEZEU.

Faptul că am fost creaţi de Dumnezeu după chipul şi asemănarea Lui scoate în evidenţă acea tânjire a omului lăuntric după ceva ce uneori nu îţi poţi explica. Există un gol lăuntric în fiecare om, gol ce nu îl poate umple nici bogăţiile, nici distracţiile, ci numai Dumnezeu.
-      De ce am ales acest opţional?
-    Este foarte simplu! Am văzut interesul elevilor faţă de Dumnezeu şi faţă de prietenii Lui, sfinţii. Când le vorbeam despre dragostea lui Dumnezeu, despre purtarea Lui de grijă faţă de noi, când le citeam din vieţile sfinţilor, din minunile făcute de ei se făcea o linişte de nedescris şi mă priveau cu nişte ochişori ce sclipeau de fericire şi parcă mă pătrundeau. Şi cei mai neastâmpăraţi elevi, care nu erau atraşi de nimic, ascultau cu „guriţa căscată”, iar când se termina, exclamau fericiţi: „Doamna, ce frumos a fost! Când ne mai citiţi?”. Văzând această „foame” spirituală la aceşti copii, m-am hotărât să-i „hrănesc”.
Cercetările ştiinţifice de psihologie şi pedagogie au arătat că valoarea educaţiei din copilărie pune o amprentă pe care individul o poartă toată viaţa. De aceea, prin intermediul acestui opţional, aş dori să le pot pune o temelie solidă privitoare la morala creştină (indiferent de religie).
Nici o acţiune sau constrângere nu-l poate determina pe copil să acţioneze pozitiv în fiecare domeniu al vieţii, aşa cum îl poate determina puterea divină, implantată în fiinţa lui din fragedă copilărie. În faţa nimănui nu ne simţim atât de ocrotiţi, de iubiţi, de iertaţi, de eliberaţi şi de încredinţaţi ca în prezenţa lui Dumnezeu.
De aceea, noi, cei maturi, avem obligaţia creştină de a le oferi copiilor noştri privilegiu de a gusta şi de a vedea cât de bun este Domnul nostru, în aşa fel încât cunoştinţele religioase dobândite de elevi să contribuie la schimbarea comportamentului lor.
Un astfel de opţional este foarte util într-o lume secularizată, în care familia nu are timpul necesar sau dispoziţia de ai învăţa credinţa străbună. De multe ori copiii devin în familie „mici apostoli”, transmiţând învăţătura Bisericii şi celor mari.
Acest curs opţional se poate desfăşura prin respectarea următoarelor condiţii:
·         Acceptul conducerii Liceului „Traian Vuia” CRAIOVA;
·         Aprobarea I.ŞJ. Dolj;
·         Opţiunea elevilor şi a părinţilor acestora.




COMPETENȚE GENERALE

1.Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu ca fundament al mântuirii şi desăvârşirii omului
2.Cunoaşterea şi folosirea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase
3.Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea deprinderilor de comportament moral – religios
4.Educarea atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri
5.Identificarea unor elemente care definesc portretul spiritual al omului credincios

VALORI ŞI ATITUDINI

conştientizarea rolului învăţăturilor Bisericii în viaţa personală şi a comunităţii
dezvoltarea respectului faţă de cele sfinte
asumarea propriei identităţi religioase
responsabilitate în exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din apartenenţa la diferite
identităţi (confesiune, naţiune, comunitate, profesie, cultură etc.)
respect şi înţelegere faţă de semenii de alte credinţe şi convingeri
grija faţă de aproapele
interesul pentru aprofundarea cunoştinţelor religioase în vederea permanentei deveniri
spirituale

COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI

CG1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu ca fundament al mântuirii şi desăvârşirii omului

Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă următoarele activităţi
1.1               să recunoască prezenţa lui Dumnezeu în împrejurările concrete ale vieţii
1.2               să prezinte importanţa iubirii ca mod de manifestare a lui Dumnezeu în lume
1.3               să descrie moduri de manifestare a iubirii de Dumnezeu

·         dialog pe tema existenţei lui Dumnezeu şi a modurilor în care Acesta Se manifestă în lume;
·         dialog pe tema necesităţii iubirii;
·         descrierea unor situaţii concrete de viaţă din care să reiasă dragostea lui Dumnezeu faţă de oameni;
·         participarea la activităţi caritabile;

CG2. Cunoaşterea şi folosirea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase

Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă următoarele activităţi
2.1               să-şi dezvolte vocabularul, utilizând corect cuvintele şi expresiile noi din temele studiate
2.2               să manifeste interes pentru lecturarea unor texte cu caracter religios
·         exerciţii de selectare a noilor termeni religioşi din textele date;
·         exerciţii de integrare a expresiilor noi în contexte diverse;
·         utilizarea dicţionarelor, a glosarelor, a listelor de termeni;
·         alcătuirea de scurte compuneri cuprinzând cuvintele date, plan dat sau compuneri libere pe teme religioase
·         -      lecturarea de texte cu mesaj moral-creştin

CG3. Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea deprinderilor de comportament moral – religios

Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă următoarele activităţi
3.1               să-L descrie pe Domnul nostru Iisus Hristos ca Mântuitor al lumii şi Om adevărat
3.2               să cunoască evenimentele din viaţa Mântuitorului
3.3               să cunoască faptul că biserica reprezintă locul de rugăciune al creştinilor
3.4               să descrie clădirea bisericii
3.5               să motiveze importanţa cinstirii sfinţilor prin sărbătorile închinate lor
·         relatarea, în succesiune logică, a evenimentelor din viaţa Mântuitorului;
·         lecturarea unor fragmente scripturistice din care să reiasă dumnezeirea şi umanitatea Mântuitorului ţi comentate cu ajutorul profesorului;
·         exerciţii de orientare pe harta Ţării Sfinte: indicarea localităţilor şi zonele geografice legate de viaţa Mântuitorului;
·         discuţii, exerciţii de meditaţie pentru autocunoaştere;
·         vizitarea unei biserici şi exerciţii de observare a elementelor specifice acesteia;
·         reprezentarea într-o compoziţie plastică a unei biserici;
·         exerciţii de observare a părţilor şi a destinaţiei acestora;
·         discutarea unor texte morale cu privire la importanţa clădirii bisericii pentru creştini;
·         prezentarea calendarului creştin ortodox;


CG4. Educarea atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri

Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă următoarele activităţi
4.1               să identifice faptele bune şi principalele calităţi ale unui bun creştin
4.2               să recunoască în faptele sfinţilor, modele de comportament creştin
4.3               să respecte regulile de comportament moral- religios în familie şi societate
4.4               să-şi însuşească moduri de manifestare a credinţei prin gesturi liturgice
4.5               să-şi formeze deprinderea de a se ruga

·         povestirea unor fapte bune, proprii sau ale altora;
·         exerciţii de caracterizare a unui bun creştin;
·         prezentarea icoanei sfinţilor;
·         povestirea unor fapte din vieţile sfinţilor studiaţi;
·         dialog despre regulile de comportament creştin în familie, în societate şi în clasă;
·         organizarea de jocuri de rol;
·         exerciţii de efectuare corectă a semnului Sfintei Cruci;
·         învăţarea de colinde şi cântece religioase;
·         participarea la unele slujbe în zilele de sărbătoare;
·         învăţarea unor rugăciuni;
·         exersarea rugăciunii în comun;


CG5. Identificarea unor elemente care definesc portretul spiritual al omului credincios

Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă următoarele activităţi
5.1               să se implice în acţiuni comune cu prietenii şi colegii
5.2               să manifeste atenţie, înţelegere şi sensibilitate faţă de problemele celor din jur
5.3               să manifeste iubirea creştină faţă de toţi colegii, indiferent de credinţa lor
·         rezolvarea unor sarcini alături de colegi aparţinând altor religii sau confesiuni;
·         organizarea de jocuri, concursuri pe teme religioase;
·         discuţii şi dezbateri pentru identificarea cazurilor de comportament pozitiv/negativ petrecute în imediata lor apropiere;
·         exersarea milosteniei, prin activităţi îndreptate spre cei aflaţi în lipsuri din alte confesiuni, în mediul social apropiat (rude, colegi, vecini).



Conţinuturi



PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ


An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Clasa: a XI-a
Nr. ore/săpt.: 1
Profesor: Carmen OPREA
Nr. total de ore: 36, din care:
·         predare - învăţare: 28;
·         recapitulare şi evaluarea: 6;
·         la dispoziţia profesorului:2;

Semestrul I

REPARTIZAREA ORELOR
Nr. ore
Total ore
CONŢINUTUL VIZAT
Predare-învăţare
14
17
De la tema: Lecţie introductivă
La tema: Cuviosul Siluan Athonitul, model de iubire şi de rugăciune
Recapitulare şi evaluare
2
La dispoziţia profesorului
1


Semestrul II

REPARTIZAREA ORELOR
Nr. ore
Total ore
CONŢINUTUL VIZAT
Predare-învăţare
14
17
De la tema: Sfântul Ioan Iacob Românul
La tema: Realizarea unei icoane
Recapitulare şi evaluare
2
La dispoziţia profesorului
1




PLANIFICARE CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a XI-a
Semestrul I


An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA


Nr.
Unitatea de învăţare
Obiective de
Conţinuturi
Nr.
Perioada
Obs.
crt.

referinţă

ore
calend.

1.
Noţiuni introductive
1.1; 1.3;
Lecţie introductivă
1
S. 1



2.2
De ce un opţional la
1
S. 2




Religie?

2.
Noţiuni de morală
1.3; 2.1;
Rugăciunea - vorbirea
1
S. 3


creştină
2.2; 4.1; 4.4;4.5;
omului cu Dumnezeu





5.1
Rugăciunea lui Iisus
1
S. 4




Milostenia - manifestare a dragostei pentru aproapele
1
S. 5




Postul în viaţa creştinului
1
S. 8




Tema de evaluare 1
1
S. 9

3.
Sfinţii, prietenii şi ocrotitorii copiilor
1.2; 2.1; 2.2; 3.5; 4.1; 4.2; 4.3

Sf. Ierarh Nicolae, prietenul copiilor
Sf. Filofteia - model de milostenie
1
1
S. 11 S. 12



Sf. loan Botezătorul, Înaintemergătorul Mântuitorului Iisus Hristos
2
S. 14-15



Cuviosul Siluan Athonitul, model de iubire şi de rugăciune
1
S. 16



Tema de evaluare 2
1
S. 17

4.
Prin muzică mai aproape de Dumnezeu
2.1; 2.2; 4.5
Muzica bisericească, o altfel de muzică
1
S. 6



Rugăciunea „Cuvine-se cu adevărat”
1
S. 7



Colinde de Crăciun
2
S. 10 şi 13


Obiectivele de referinţă
La sfârşitul clasei XI elevul va fi capabil:
1.1      să recunoască prezenţa lui Dumnezeu în împrejurările concrete ale vieţii;
1.2      să prezinte importanţa iubirii ca mod de manifestare a lui Dumnezeu în lume;
1.3      să descrie moduri de manifestare a iubirii de Dumnezeu;
2.1      să-şi dezvolte vocabularul, utilizând corect cuvintele şi expresiile noi din temele studiate;
2.2      să manifeste interes pentru lecturarea unor texte cu caracter religios;
3.1      să-L descrie pe Domnul nostru Iisus Hristos ca Mântuitor al lumii şi Om adevărat;
3.2      să cunoască evenimente din viaţa Mântuitorului;
3.3      să cunoască faptul că biserica reprezintă locul de rugăciune al creştinilor;
3.4      să descrie clădirea bisericii;
3.5      să motiveze importanţa cinstirii sfinţilor prin sărbătorile închinate lor;
4.1      să identifice faptele bune şi principalele calităţi ale unui bun creştin;
4.2      să recunoască în faptele sfinţilor, modele de comportament creştin;
4.3      să respecte regulile de comportament moral-religios în familie şi societate;
4.4      să-şi însuşească moduri de manifestare a credinţei prin gesturi liturgice;
4.5      să-şi formeze deprinderea de a se ruga;
5.1      să se implice în acţiuni comune cu prietenii şi colegii;
5.2      să manifeste atenţie, înţelegere şi sensibilitate faţă de problemele celor din jur;
5.3      să manifeste iubirea creştină faţă de toţi colegii, indiferent de credinţa lor;




PLANIFICARE CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a Xl-a
Semestrul al II-lea


An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA

Nr.
crt.
Unitatea de învăţare
Obiective de referinţă
Conţinuturi
Nr.
ore
Perioada
calend.
Obs.
1.
Noţiuni de morală
2.1; 2.2;
Postul Paştilor - pregătire
1
S. 1


creştină
3.1; 3.2;
pentru sărbătoarea Învierii Domnului





3.3; 3.4;






4.4; 4.5;






5.2; 5.3
Biserica - casa lui Dumnezeu
2
S. 2-3

2.
Sfinţii, prietenii şi
1.1; 1.3;
Sf. Ioan Iacob de la Neamţ
1
S. 4


ocrotitorii copiilor
3.1; 3.5;






4.1; 4.2;
„Lăsaţi copiii să vină la
1
S. 5



4.3
Mine”



3.
Prin muzică mai
2.1; 2.2;
Cântări din Postul Mare
1
S. 6


aproape de Dumnezeu
4.4; 4.5;






5.1
Cântările Învierii
2
S. 7-8




Cântarea „Apărătoare
1
S. 9




Doamnă”






Cântările Sfintei Liturghii
2
S. 11-12




Tema de evaluare 1
1
S. 10

4.
Icoana din sufletul copilului
1.1; 1.2; 4.4; 5.3
Icoanele, ferestre deschise spre Rai
1
S. 13




Icoana bizantină şi tabloul religios
1
S. 14




Cum se pictează o icoană?
1
S. 15




Realizarea unei icoane pe sticlă
1
S. 16




Prin muzică şi icoană mai aproape de Dumnezeu
1
S. 17











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu