PROGRAMA PENTRU OPȚIONALUL LA RELIGIA ORTODOXĂ
Rolul
şi lucrarea Sfinţilor în viaţa tinerilor
Prof. Carmen OPREA
Clasa a XI-a
AN ȘCOLAR 2013-2014
Notă de prezentare. Argument
Omul nu a fost o întâmplare pe acest pământ şi
apariţia sa nu se datorează hazardului, ci a fost creat de o forţă ce
stăpâneşte Universul şi-l menţine într-un echilibru nemaipomenit. Această forţă este DUMNEZEU.
Faptul că am fost creaţi de Dumnezeu după chipul şi
asemănarea Lui scoate în evidenţă acea tânjire a omului lăuntric după ceva ce
uneori nu îţi poţi explica. Există un gol lăuntric în fiecare om, gol ce nu îl
poate umple nici bogăţiile, nici distracţiile, ci numai Dumnezeu.
-
De ce am ales acest opţional?
-
Este foarte simplu! Am văzut
interesul elevilor faţă de Dumnezeu şi faţă de prietenii Lui, sfinţii. Când le
vorbeam despre dragostea lui Dumnezeu, despre purtarea Lui de grijă faţă de
noi, când le citeam din vieţile sfinţilor, din minunile făcute de ei se făcea o
linişte de nedescris şi mă priveau cu nişte ochişori ce sclipeau de fericire şi
parcă mă pătrundeau. Şi cei mai neastâmpăraţi elevi, care nu erau atraşi de
nimic, ascultau cu „guriţa căscată”, iar când se termina, exclamau fericiţi:
„Doamna, ce frumos a fost! Când ne mai citiţi?”. Văzând această „foame”
spirituală la aceşti copii, m-am hotărât să-i „hrănesc”.
Cercetările ştiinţifice de psihologie şi pedagogie au
arătat că valoarea educaţiei din copilărie pune o amprentă pe care individul o
poartă toată viaţa. De aceea, prin intermediul acestui opţional, aş dori să le
pot pune o temelie solidă privitoare la morala creştină (indiferent de
religie).
Nici o acţiune sau constrângere nu-l poate determina pe
copil să acţioneze pozitiv în fiecare domeniu al vieţii, aşa cum îl poate
determina puterea divină, implantată în fiinţa lui din fragedă copilărie. În
faţa nimănui nu ne simţim atât de ocrotiţi, de iubiţi, de iertaţi, de eliberaţi
şi de încredinţaţi ca în prezenţa lui Dumnezeu.
De aceea, noi, cei maturi, avem obligaţia creştină de a
le oferi copiilor noştri privilegiu de a gusta şi de a vedea cât de bun este
Domnul nostru, în aşa fel încât cunoştinţele religioase dobândite de elevi să
contribuie la schimbarea comportamentului lor.
Un astfel de opţional este foarte util într-o lume
secularizată, în care familia nu are timpul necesar sau dispoziţia de ai învăţa
credinţa străbună. De multe ori copiii devin în familie „mici apostoli”,
transmiţând învăţătura Bisericii şi celor mari.
Acest curs opţional se poate desfăşura prin respectarea
următoarelor condiţii:
·
Acceptul conducerii Liceului
„Traian Vuia” CRAIOVA;
·
Aprobarea I.ŞJ. Dolj;
·
Opţiunea elevilor şi a părinţilor
acestora.
COMPETENȚE GENERALE
1.Cunoaşterea
şi iubirea lui Dumnezeu ca fundament al mântuirii şi desăvârşirii omului
2.Cunoaşterea
şi folosirea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase
3.Formarea
virtuţilor creştine şi consolidarea deprinderilor de comportament moral –
religios
4.Educarea
atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe
şi convingeri
5.Identificarea
unor elemente care definesc portretul spiritual al omului credincios
|
VALORI ŞI ATITUDINI
• conştientizarea rolului
învăţăturilor Bisericii în viaţa personală şi a comunităţii
• dezvoltarea respectului
faţă de cele sfinte
• asumarea propriei
identităţi religioase
• responsabilitate în
exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din apartenenţa la diferite
identităţi (confesiune,
naţiune, comunitate, profesie, cultură etc.)
• respect şi înţelegere faţă
de semenii de alte credinţe şi convingeri
• grija faţă de aproapele
• interesul pentru aprofundarea
cunoştinţelor religioase în vederea permanentei deveniri
spirituale
COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI
CG1. Cunoaşterea şi
iubirea lui Dumnezeu ca fundament al mântuirii şi desăvârşirii omului
Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi
capabil
|
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă
următoarele activităţi
|
1.1
să recunoască prezenţa lui Dumnezeu în
împrejurările concrete ale vieţii
1.2
să prezinte importanţa iubirii ca mod de
manifestare a lui Dumnezeu în lume
1.3
să descrie moduri de manifestare a iubirii de
Dumnezeu
|
·
dialog pe tema existenţei lui Dumnezeu şi a
modurilor în care Acesta Se manifestă în lume;
·
dialog pe tema necesităţii iubirii;
·
descrierea unor situaţii concrete de viaţă din
care să reiasă dragostea lui Dumnezeu faţă de oameni;
·
participarea la activităţi caritabile;
|
CG2. Cunoaşterea şi
folosirea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase
Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi
capabil
|
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă
următoarele activităţi
|
2.1
să-şi dezvolte vocabularul, utilizând corect
cuvintele şi expresiile noi din temele studiate
2.2
să manifeste interes pentru lecturarea unor
texte cu caracter religios
|
·
exerciţii de selectare a noilor termeni
religioşi din textele date;
·
exerciţii de integrare a expresiilor noi în
contexte diverse;
·
utilizarea dicţionarelor, a glosarelor, a
listelor de termeni;
·
alcătuirea de scurte compuneri cuprinzând
cuvintele date, plan dat sau compuneri libere pe teme religioase
·
- lecturarea
de texte cu mesaj moral-creştin
|
CG3. Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea
deprinderilor de comportament moral – religios
Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil
|
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă
următoarele activităţi
|
3.1
să-L descrie pe Domnul nostru Iisus Hristos ca
Mântuitor al lumii şi Om adevărat
3.2
să cunoască evenimentele din viaţa
Mântuitorului
3.3
să cunoască faptul că biserica reprezintă
locul de rugăciune al creştinilor
3.4
să descrie clădirea bisericii
3.5
să motiveze importanţa cinstirii sfinţilor
prin sărbătorile închinate lor
|
·
relatarea, în succesiune logică, a
evenimentelor din viaţa Mântuitorului;
·
lecturarea unor fragmente scripturistice din
care să reiasă dumnezeirea şi umanitatea Mântuitorului ţi comentate cu
ajutorul profesorului;
·
exerciţii de orientare pe harta Ţării Sfinte:
indicarea localităţilor şi zonele geografice legate de viaţa Mântuitorului;
·
discuţii, exerciţii de meditaţie pentru
autocunoaştere;
·
vizitarea unei biserici şi exerciţii de
observare a elementelor specifice acesteia;
·
reprezentarea într-o compoziţie plastică a
unei biserici;
·
exerciţii de observare a părţilor şi a
destinaţiei acestora;
·
discutarea unor texte morale cu privire la
importanţa clădirii bisericii pentru creştini;
·
prezentarea calendarului creştin ortodox;
|
CG4. Educarea
atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe
şi convingeri
Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi
capabil
|
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă
următoarele activităţi
|
4.1
să identifice faptele bune şi principalele
calităţi ale unui bun creştin
4.2
să recunoască în faptele sfinţilor, modele de
comportament creştin
4.3
să respecte regulile de comportament moral-
religios în familie şi societate
4.4
să-şi însuşească moduri de manifestare a
credinţei prin gesturi liturgice
4.5
să-şi formeze deprinderea de a se ruga
|
·
povestirea unor fapte bune, proprii sau ale
altora;
·
exerciţii de caracterizare a unui bun creştin;
·
prezentarea icoanei sfinţilor;
·
povestirea unor fapte din vieţile sfinţilor
studiaţi;
·
dialog despre regulile de comportament creştin
în familie, în societate şi în clasă;
·
organizarea de jocuri de rol;
·
exerciţii de efectuare corectă a semnului
Sfintei Cruci;
·
învăţarea de colinde şi cântece religioase;
·
participarea la unele slujbe în zilele de
sărbătoare;
·
învăţarea unor rugăciuni;
·
exersarea rugăciunii în comun;
|
CG5. Identificarea unor elemente care definesc portretul
spiritual al omului credincios
Obiective de referinţă
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi
capabil
|
Exemple de activităţi de învăţare
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă
următoarele activităţi
|
5.1
să se implice în acţiuni comune cu prietenii
şi colegii
5.2
să manifeste atenţie, înţelegere şi
sensibilitate faţă de problemele celor din jur
5.3
să manifeste iubirea creştină faţă de toţi
colegii, indiferent de credinţa lor
|
·
rezolvarea unor sarcini alături de colegi
aparţinând altor religii sau confesiuni;
·
organizarea de jocuri, concursuri pe teme
religioase;
·
discuţii şi dezbateri pentru identificarea
cazurilor de comportament pozitiv/negativ petrecute în imediata lor
apropiere;
·
exersarea milosteniei, prin activităţi
îndreptate spre cei aflaţi în lipsuri din alte confesiuni, în mediul social
apropiat (rude, colegi, vecini).
|
Conţinuturi
PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ
An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Clasa: a XI-a
Nr. ore/săpt.: 1
Profesor: Carmen OPREA
|
Nr. total de ore: 36, din care:
·
predare - învăţare: 28;
·
recapitulare şi evaluarea: 6;
·
la dispoziţia profesorului:2;
|
Semestrul I
REPARTIZAREA ORELOR
|
Nr. ore
|
Total ore
|
CONŢINUTUL VIZAT
|
Predare-învăţare
|
14
|
17
|
De la tema: Lecţie introductivă
La tema: Cuviosul Siluan Athonitul, model de iubire şi de
rugăciune
|
Recapitulare şi evaluare
|
2
|
||
La dispoziţia profesorului
|
1
|
Semestrul II
REPARTIZAREA ORELOR
|
Nr. ore
|
Total ore
|
CONŢINUTUL VIZAT
|
Predare-învăţare
|
14
|
17
|
De la tema: Sfântul Ioan Iacob Românul
La tema: Realizarea unei icoane
|
Recapitulare şi evaluare
|
2
|
||
La dispoziţia profesorului
|
1
|
PLANIFICARE
CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a XI-a
Semestrul I
An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA
Nr.
|
Unitatea de învăţare
|
Obiective de
|
Conţinuturi
|
Nr.
|
Perioada
|
Obs.
|
crt.
|
referinţă
|
ore
|
calend.
|
|||
1.
|
Noţiuni
introductive
|
1.1; 1.3;
|
Lecţie
introductivă
|
1
|
S. 1
|
|
2.2
|
De ce un
opţional la
|
1
|
S. 2
|
|||
Religie?
|
||||||
2.
|
Noţiuni de morală
|
1.3; 2.1;
|
Rugăciunea
- vorbirea
|
1
|
S. 3
|
|
creştină
|
2.2; 4.1; 4.4;4.5;
|
omului cu
Dumnezeu
|
||||
5.1
|
Rugăciunea
lui Iisus
|
1
|
S. 4
|
|||
Milostenia - manifestare a dragostei pentru
aproapele
|
1
|
S. 5
|
||||
Postul în
viaţa creştinului
|
1
|
S. 8
|
||||
Tema de
evaluare 1
|
1
|
S. 9
|
||||
3.
|
Sfinţii, prietenii şi
ocrotitorii copiilor
|
1.2; 2.1; 2.2; 3.5; 4.1; 4.2; 4.3
|
Sf. Ierarh
Nicolae, prietenul copiilor
Sf.
Filofteia - model de milostenie
|
1
1
|
S. 11 S.
12
|
|
Sf. loan
Botezătorul, Înaintemergătorul Mântuitorului Iisus Hristos
|
2
|
S. 14-15
|
||||
Cuviosul
Siluan Athonitul, model de iubire şi de rugăciune
|
1
|
S. 16
|
||||
Tema de
evaluare 2
|
1
|
S. 17
|
||||
4.
|
Prin muzică mai aproape de
Dumnezeu
|
2.1; 2.2; 4.5
|
Muzica
bisericească, o altfel de muzică
|
1
|
S. 6
|
|
Rugăciunea
„Cuvine-se cu adevărat”
|
1
|
S. 7
|
||||
Colinde de
Crăciun
|
2
|
S. 10 şi
13
|
Obiectivele de referinţă
La sfârşitul clasei XI elevul va fi capabil:
1.1
să recunoască prezenţa lui Dumnezeu
în împrejurările concrete ale vieţii;
1.2
să prezinte importanţa iubirii ca
mod de manifestare a lui Dumnezeu în lume;
1.3
să descrie moduri de manifestare
a iubirii de Dumnezeu;
2.1
să-şi dezvolte vocabularul,
utilizând corect cuvintele şi expresiile noi din temele studiate;
2.2
să manifeste interes pentru
lecturarea unor texte cu caracter religios;
3.1
să-L descrie pe Domnul nostru
Iisus Hristos ca Mântuitor al lumii şi Om adevărat;
3.2
să cunoască evenimente din viaţa
Mântuitorului;
3.3
să cunoască faptul că biserica
reprezintă locul de rugăciune al creştinilor;
3.4
să descrie clădirea bisericii;
3.5
să motiveze importanţa cinstirii
sfinţilor prin sărbătorile închinate lor;
4.1
să identifice faptele bune şi
principalele calităţi ale unui bun creştin;
4.2
să recunoască în faptele
sfinţilor, modele de comportament creştin;
4.3
să respecte regulile de
comportament moral-religios în familie şi societate;
4.4
să-şi însuşească moduri de
manifestare a credinţei prin gesturi liturgice;
4.5
să-şi formeze deprinderea de a se
ruga;
5.1
să se implice în acţiuni comune
cu prietenii şi colegii;
5.2
să manifeste atenţie, înţelegere
şi sensibilitate faţă de problemele celor din jur;
5.3
să manifeste iubirea creştină
faţă de toţi colegii, indiferent de credinţa lor;
PLANIFICARE
CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a Xl-a
Semestrul al
II-lea
An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA
Nr.
crt.
|
Unitatea de învăţare
|
Obiective de referinţă
|
Conţinuturi
|
Nr.
ore
|
Perioada
calend.
|
Obs.
|
||
1.
|
Noţiuni de morală
|
2.1; 2.2;
|
Postul
Paştilor - pregătire
|
1
|
S. 1
|
|||
creştină
|
3.1; 3.2;
|
pentru
sărbătoarea Învierii Domnului
|
||||||
3.3; 3.4;
|
||||||||
4.4; 4.5;
|
||||||||
5.2; 5.3
|
Biserica -
casa lui Dumnezeu
|
2
|
S. 2-3
|
|||||
2.
|
Sfinţii, prietenii şi
|
1.1; 1.3;
|
Sf. Ioan
Iacob de la Neamţ
|
1
|
S. 4
|
|||
ocrotitorii copiilor
|
3.1; 3.5;
|
|||||||
4.1; 4.2;
|
„Lăsaţi
copiii să vină la
|
1
|
S. 5
|
|||||
4.3
|
Mine”
|
|||||||
3.
|
Prin muzică mai
|
2.1; 2.2;
|
Cântări
din Postul Mare
|
1
|
S. 6
|
|||
aproape de Dumnezeu
|
4.4; 4.5;
|
|||||||
5.1
|
Cântările
Învierii
|
2
|
S. 7-8
|
|||||
Cântarea
„Apărătoare
|
1
|
S. 9
|
||||||
Doamnă”
|
||||||||
Cântările
Sfintei Liturghii
|
2
|
S. 11-12
|
||||||
Tema de
evaluare 1
|
1
|
S. 10
|
||||||
4.
|
Icoana din sufletul copilului
|
1.1; 1.2;
4.4; 5.3
|
Icoanele,
ferestre deschise spre Rai
|
1
|
S. 13
|
|||
Icoana
bizantină şi tabloul religios
|
1
|
S. 14
|
||||||
Cum se
pictează o icoană?
|
1
|
S. 15
|
||||||
Realizarea
unei icoane pe sticlă
|
1
|
S. 16
|
||||||
Prin
muzică şi icoană mai aproape de Dumnezeu
|
1
|
S. 17
|
||||||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu