luni, 11 noiembrie 2013

PROGRAMA PENTRU OPȚIONALUL LA RELIGIA ORTODOXĂ Icoana - chipul omului în veşnicie



PROGRAMA PENTRU OPȚIONALUL LA RELIGIA ORTODOXĂ






Icoana - chipul omului în veşnicie

 




Prof. Carmen OPREA


Clasa a XI-a

AN ȘCOLAR 2013-2014





Tipul opționalului: Opțional cross curricular (opțional la nivelul mai multor arii curriculare)
Ariile curriculare: Om și societate; Arte
Ciclul curricular: de aprofundare și specializare (clasa a XI- a)
Durata: 1 an
Resurse materiale și umane: săli de clasă, sticlă, acuarele tempera, markere, rame, xerox, albume de artă, calculator și spațiu de expunere a lucrărilor .
Modul de desfășurare: pe grupe (elevi cu aceeași opțiune din clasele a XI - a)

PROGRAMA
Am ales opționalul la nivelul a două arii curriculare deoarece între religie și artă a existat și va exista întotdeauna o strânsă legătură. Icoana nu poate exista fără învățătura creștină. Rolul ei este multiplu: împodobește locașul de închinare (estetic); învață din istoria Bisericii (pedagogic); însoțește cultul divin (latreutic) și, nu în ultimul rând, mijlocește harul divin (haric). Prin rolul multiplu pe care îl are, icoana depășește formele lumii noastre pentru a face simțită prezența lui Dumnezeu în viața creștinului. În această lume, elementele teologice, estetice și tehnice se unifică pentru a deveni accesibile prin credință, practică și totodată prin cugetare duhovnicească.
Dacă elementul teologic este neglijat, icoana devine un document sau un monument istoric, simplu purtător de informații; își va pierde substanța spirituală. Prin ceea ce am propus, am încercat să-i ajut, să-i formez pe elevi să vadă rolul multiplu al icoanei și nu doar ca pe un obiect purtător de informații.
Unii dintre elevi au mai desfășurat astfel de activități și în clasele ciclului primar. Prin faptul că ar continua aceste activități la o altă dimensiune, specifică ciclului gimnazial, le-ar întări credința, le-ar stimula creativitatea; experiența lor anterioară, completată cu noi deprinderi, ar duce la prestigiul școlii.
Trebuie ca elevii noștri să învețe că în această lume în care ne străduim să ne integrăm și să fim buni cu noi și cu semenii noștri suntem datori să ne conservăm specificitatea noastră, să ne cunoaștem tradițiile să le redescoperim, să le păstrăm, dar în același timp să le facem cunoscute lumii întregi.

COMPETENȚE GENERALE


1. Stimularea curiozității pentru studiul tehnicii realizării icoanelor pe sticlă
2.Cunoașterea învățăturilor Sfintei Scripturi și a tradițiilor prin intermediul icoanelor
3. Corelarea cunoştinţelor religioase cu cele dobândite la alte discipline de
Învăţământ
4.Educarea atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri
5.Identificarea unor elemente care definesc portretul spiritual al omului credincios

VALORI ŞI ATITUDINI

conştientizarea rolului învăţăturilor Bisericii în viaţa personală şi a comunităţii
dezvoltarea respectului faţă de cele sfinte
asumarea propriei identităţi religioase
responsabilitate în exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din apartenenţa la diferite
identităţi (confesiune, naţiune, comunitate, profesie, cultură etc.)
respect şi înţelegere faţă de semenii de alte credinţe şi convingeri
grija faţă de aproapele
interesul pentru aprofundarea cunoştinţelor religioase în vederea permanentei deveniri
spirituale

COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI



Obiective ele referință
Exemple de activități de învățare
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil:
1.1  să cunoască modalitatea de lucru specifică sticlei;
1.2  să cunoască semnificația culorilor în iconografie;
Pe parcursul clasei a Xl-a se recomandă următoarele activități:
-  exerciții pentru realizarea unei icoane;
-  exerciții de cunoaștere a pașilor de lucru;
-   discuții pe tema proporțiilor și perspectivei în iconografie;
-  expoziție de icoane;
-  observarea icoanelor unor sfinți;
-  vizitarea unor muzee, expoziții, mănăstiri;
-  discuții despre simbolistica culorii;
-   discuții despre paleta vechilor pictori;
-   discuții despre lumina specifică icoanei: naturală și spirituală;




CG2.Cunoașterea învățăturilor Sfintei Scripturi și a tradițiilor prin intermediul icoanelor

Competențe specifice
Exemple de activități de învățare
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil:
2.1 să conștientizeze că icoana este „văzutul nevăzutului”
Pe parcursul clasei a XI-a se recomandă următoarele activități:
-  prezentarea unor icoane, albume;
-      discuții despre sfinții reprezentați în icoane;
2.2 să analizeze mesajul moral- religios transmis de icoane
dezbatere pe tema importanței hotărârii Sinodului VII cu privire la cinstirea icoanelor;
argumentarea biblică a cinstirii icoanelor;
-    dialog pe tema mănăstirilor ca școli de artă religioasă;
-    povestirea unor fapte bune din viețile sfinților reprezentați în icoane;
-    dialog despre posibilitatea noastră de a urma exemplul sfinților;
-    discutarea în grup a poruncii a doua din decalog;
-         lecturarea unor povestiri pe baza poruncii a doua;



C.G. 3. Corelarea cunoştinţelor religioase cu cele dobândite la alte discipline de
Învăţământ
Competențe specifice
Exemple de activități de învățare
La sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil:
3.1Explicarea argumentată a influenţei
creştinismului asupra culturii noastre
naţionale
Pe parcursul clasei a XI-a se recomandă următoarele activități:
-  prezentarea unor icoane, albume;
-discuții despre sfinții reprezentați în icoane;
dezbatere pe tema importanței hotărârii Sinodului VII cu privire la cinstirea icoanelor;
argumentarea biblică a cinstirii icoanelor;





1.      Despre Sfintele icoane (porunca a doua)
2.      Sfinții - modele de urmat pentru noi
3.      Iconoclasmul - Sinodul VII ecumenic
4.      Culorile și semnificația lor
5.      Fundamentul biblic al icoanei
6.      Compoziția culorilor
7.      Lumina și icoana
Lumina naturala și spirituală
Lumina specifică icoanei
8.        Tehnica icoanei
Pregătirile tehnice
Desenul
Culorile
9.        Execuția icoanei
10.     Paleta vechilor pictori
11.     Icoana și Sfânta Liturghie
12.     Vizite la muzee și mănăstiri
13.      Organizarea expozițiilor (de Crăciun și Paști; cu prilejul unor evenimente marcate de școala noastră sau alte instituții locale).

Evaluarea

·         organizarea de expoziții (în școală sau alte locații - în funcție de evenimentele marcate), participarea la concursuri sau expoziții naționale, județene sau locale (ex. „Icoana fereastră spre cer”, concursuri ISJ Dolj etc. );
·         evaluarea fiecărei icoane;
·         realizarea unui album cu cele mai reușite lucrări ale elevilor.
·         Iuliana Dancu - Pictura țărănească pe sticlă, Editura Meridiane, București, 1975.
·         G. Oprescu, Manual de Istoria Artei, Biblioteca de artă, Editura Meridiane, 1985.
·        Paul Evdokimov - Arta icoanei - o teologie a frumuseții, Editura Meridiane, București, 1992.
·         Monahia Iuliana - Truda iconarului, Editura Sophia, București, 2001.
·        Egon Sendler - Icoana, chipul nevăzutului; elemente de teologie, estetică și tehnică, Editura Sophia, București, 2006.
·        Doina Giurgea, Ghid metodologic pentru disciplinele opționale, D&G Editura, București, 2007.


PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ


An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Clasa: a XI-a
Nr. ore/săpt.: 1
Profesor: Carmen OPREA
Nr. total de ore: 36, din care:
·         predare - învăţare: 28;
·         recapitulare şi evaluarea: 6;
·         la dispoziţia profesorului:2;

Semestrul I

REPARTIZAREA ORELOR
Nr. ore
Total ore
CONŢINUTUL VIZAT
Predare-învăţare
14
17
De la tema: Lecţie introductivă
La tema: Icoana și Sfânta Liturghie

Recapitulare şi evaluare
2
La dispoziţia profesorului
1


Semestrul II

REPARTIZAREA ORELOR
Nr. ore
Total ore
CONŢINUTUL VIZAT
Predare-învăţare
14
17
De la tema: Sfântul Ioan Iacob Românul
La tema: Realizarea unei icoane
Recapitulare şi evaluare
2
La dispoziţia profesorului
1



PLANIFICARE CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a XI-a
Semestrul I


An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA


Nr.
Unitatea de învăţare
Obiective de
Conţinuturi
Nr.
Perioada
Obs.
crt.

referinţă

ore
calend.

1.
Noţiuni introductive
1.1; 1.3;
Lecţie introductivă
1
S. 1



2.2
De ce un opţional la
1
S. 2




Religie?

2.
Noţiuni de morală
1.3; 2.1;
Rugăciunea - vorbirea
1
S. 3


creştină
2.2; 4.1; 4.4;4.5;
omului cu Dumnezeu





5.1
Rugăciunea lui Iisus
1
S. 4




Milostenia - manifestare a dragostei pentru aproapele
1
S. 5




Postul în viaţa creştinului
1
S. 8




Tema de evaluare 1
1
S. 9

3.
Sfinţii, prietenii şi ocrotitorii copiilor
1.2; 2.1; 2.2; 3.5; 4.1; 4.2; 4.3

Sf. Ierarh Nicolae, prietenul copiilor
Sf. Filofteia - model de milostenie
1
1
S. 11 S. 12



Sf. loan Botezătorul, Înaintemergătorul Mântuitorului Iisus Hristos
2
S. 14-15



Cuviosul Siluan Athonitul, model de iubire şi de rugăciune
1
S. 16



Tema de evaluare 2
1
S. 17

4.
Prin muzică mai aproape de Dumnezeu
2.1; 2.2; 4.5
Muzica bisericească, o altfel de muzică
1
S. 6



Rugăciunea „Cuvine-se cu adevărat”
1
S. 7



Colinde de Crăciun
2
S. 10 şi 13


Obiectivele de referinţă
La sfârşitul clasei XI elevul va fi capabil:
1.1      să recunoască prezenţa lui Dumnezeu în împrejurările concrete ale vieţii;
1.2      să prezinte importanţa iubirii ca mod de manifestare a lui Dumnezeu în lume;
1.3      să descrie moduri de manifestare a iubirii de Dumnezeu;
2.1      să-şi dezvolte vocabularul, utilizând corect cuvintele şi expresiile noi din temele studiate;
2.2      să manifeste interes pentru lecturarea unor texte cu caracter religios;
3.1      să-L descrie pe Domnul nostru Iisus Hristos ca Mântuitor al lumii şi Om adevărat;
3.2      să cunoască evenimente din viaţa Mântuitorului;
3.3      să cunoască faptul că biserica reprezintă locul de rugăciune al creştinilor;
3.4      să descrie clădirea bisericii;
3.5      să motiveze importanţa cinstirii sfinţilor prin sărbătorile închinate lor;
4.1      să identifice faptele bune şi principalele calităţi ale unui bun creştin;
4.2      să recunoască în faptele sfinţilor, modele de comportament creştin;
4.3      să respecte regulile de comportament moral-religios în familie şi societate;
4.4      să-şi însuşească moduri de manifestare a credinţei prin gesturi liturgice;
4.5      să-şi formeze deprinderea de a se ruga;
5.1      să se implice în acţiuni comune cu prietenii şi colegii;
5.2      să manifeste atenţie, înţelegere şi sensibilitate faţă de problemele celor din jur;
5.3      să manifeste iubirea creştină faţă de toţi colegii, indiferent de credinţa lor;



PLANIFICARE CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a Xl-a
Semestrul al II-lea


An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA

Nr.
crt.
Unitatea de învăţare
Obiective de referinţă
Conţinuturi
Nr.
ore
Perioada
calend.
Obs.
1.
Noţiuni de morală
2.1; 2.2;
Postul Paştilor - pregătire
1
S. 1


creştină
3.1; 3.2;
pentru sărbătoarea Învierii Domnului





3.3; 3.4;






4.4; 4.5;






5.2; 5.3
Biserica - casa lui Dumnezeu
2
S. 2-3

2.
Sfinţii, prietenii şi
1.1; 1.3;
Sf. Ioan Iacob de la Neamţ
1
S. 4


ocrotitorii copiilor
3.1; 3.5;






4.1; 4.2;
„Lăsaţi copiii să vină la
1
S. 5



4.3
Mine”



3.
Prin muzică mai
2.1; 2.2;
Cântări din Postul Mare
1
S. 6


aproape de Dumnezeu
4.4; 4.5;






5.1
Cântările Învierii
2
S. 7-8




Cântarea „Apărătoare
1
S. 9




Doamnă”






Cântările Sfintei Liturghii
2
S. 11-12




Tema de evaluare 1
1
S. 10

4.
Icoana din sufletul copilului
1.1; 1.2; 4.4; 5.3
Icoanele, ferestre deschise spre Rai
1
S. 13




Icoana bizantină şi tabloul religios
1
S. 14




Cum se pictează o icoană?
1
S. 15




Realizarea unei icoane pe sticlă
1
S. 16




Prin muzică şi icoană mai aproape de Dumnezeu
1
S. 17












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu