PROGRAMA PENTRU OPȚIONALUL
LA RELIGIA ORTODOXĂ
Icoana - chipul omului în veşnicie
Prof. Carmen OPREA
Clasa a XI-a
AN ȘCOLAR 2013-2014
Tipul
opționalului: Opțional cross curricular
(opțional la nivelul mai multor arii curriculare)
Ariile
curriculare: Om și societate; Arte
Ciclul
curricular: de aprofundare și specializare (clasa a XI- a)
Durata: 1 an
Resurse
materiale și umane: săli de
clasă, sticlă, acuarele tempera, markere, rame, xerox, albume de artă,
calculator și spațiu de expunere a lucrărilor .
Modul de desfășurare: pe grupe (elevi cu aceeași opțiune din clasele a XI -
a)
PROGRAMA
Am ales opționalul la nivelul a două arii curriculare
deoarece între religie și artă a existat și va exista întotdeauna o strânsă
legătură. Icoana nu poate exista fără învățătura creștină. Rolul ei este
multiplu: împodobește locașul de închinare (estetic); învață din istoria
Bisericii (pedagogic); însoțește cultul divin (latreutic) și, nu în ultimul
rând, mijlocește harul divin (haric). Prin rolul multiplu pe care îl are,
icoana depășește formele lumii noastre pentru a face simțită prezența lui Dumnezeu în viața
creștinului. În această lume, elementele teologice, estetice și
tehnice se unifică pentru a deveni accesibile prin credință, practică și
totodată prin cugetare duhovnicească.
Dacă elementul teologic este neglijat, icoana devine un
document sau un monument istoric, simplu purtător de informații; își va pierde
substanța spirituală. Prin ceea ce am propus, am încercat să-i ajut, să-i
formez pe elevi să vadă rolul multiplu al icoanei și nu doar ca pe un obiect
purtător de informații.
Unii dintre elevi au mai desfășurat astfel de activități
și în clasele ciclului primar. Prin faptul că ar continua aceste activități la
o altă dimensiune, specifică ciclului gimnazial, le-ar întări credința, le-ar
stimula creativitatea; experiența lor anterioară, completată cu noi deprinderi,
ar duce la prestigiul școlii.
Trebuie ca elevii noștri să
învețe că în această lume în care ne străduim să ne integrăm și să fim buni cu
noi și cu semenii noștri suntem datori să ne conservăm specificitatea noastră,
să ne cunoaștem tradițiile să le redescoperim, să le păstrăm, dar în același
timp să le facem cunoscute lumii întregi.
COMPETENȚE GENERALE
1. Stimularea curiozității pentru
studiul tehnicii realizării icoanelor pe sticlă
2.Cunoașterea învățăturilor Sfintei Scripturi și a
tradițiilor prin intermediul icoanelor
3. Corelarea cunoştinţelor religioase cu
cele dobândite la alte discipline de
Învăţământ
4.Educarea atitudinilor de
acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri
5.Identificarea unor elemente
care definesc portretul spiritual al omului credincios
|
VALORI ŞI ATITUDINI
• conştientizarea rolului
învăţăturilor Bisericii în viaţa personală şi a comunităţii
• dezvoltarea respectului
faţă de cele sfinte
• asumarea propriei
identităţi religioase
• responsabilitate în
exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din apartenenţa la diferite
identităţi (confesiune,
naţiune, comunitate, profesie, cultură etc.)
• respect şi înţelegere faţă
de semenii de alte credinţe şi convingeri
• grija faţă de aproapele
• interesul pentru
aprofundarea cunoştinţelor religioase în vederea permanentei deveniri
spirituale
COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI
Obiective
ele referință
|
Exemple de
activități de învățare
|
La sfârșitul clasei a XI-a
elevul va fi capabil:
1.1 să cunoască modalitatea de lucru specifică sticlei;
1.2 să cunoască semnificația culorilor în iconografie;
|
Pe parcursul clasei a Xl-a se
recomandă următoarele activități:
-
exerciții
pentru realizarea unei icoane;
-
exerciții
de cunoaștere a pașilor de lucru;
-
discuții
pe tema proporțiilor și perspectivei în iconografie;
-
expoziție
de icoane;
-
observarea
icoanelor unor sfinți;
-
vizitarea
unor muzee, expoziții, mănăstiri;
-
discuții
despre simbolistica culorii;
-
discuții
despre paleta vechilor pictori;
-
discuții
despre lumina specifică icoanei: naturală și spirituală;
|
|
CG2.Cunoașterea
învățăturilor Sfintei Scripturi și a tradițiilor prin intermediul icoanelor
|
|
C.G. 3. Corelarea
cunoştinţelor religioase cu
cele dobândite la alte discipline de
Învăţământ
Competențe specifice
|
Exemple de activități de învățare
|
La
sfârșitul clasei a XI-a elevul va fi capabil:
3.1Explicarea
argumentată a influenţei
creştinismului
asupra culturii noastre
naţionale
|
Pe parcursul clasei a XI-a se
recomandă următoarele activități:
-
prezentarea
unor icoane, albume;
-discuții despre sfinții reprezentați în icoane;
dezbatere
pe tema importanței hotărârii Sinodului VII cu privire la cinstirea
icoanelor;
argumentarea biblică a cinstirii icoanelor;
|
1. Despre Sfintele icoane (porunca a doua)
2. Sfinții - modele de urmat pentru noi
3. Iconoclasmul - Sinodul VII ecumenic
4. Culorile și semnificația lor
5. Fundamentul biblic al icoanei
6. Compoziția culorilor
7. Lumina și icoana
Lumina
naturala și spirituală
Lumina
specifică icoanei
8.
Tehnica icoanei
Pregătirile tehnice
Desenul
Culorile
9.
Execuția icoanei
10.
Paleta vechilor pictori
11.
Icoana și Sfânta Liturghie
12.
Vizite la muzee și mănăstiri
13. Organizarea expozițiilor (de Crăciun și Paști; cu
prilejul unor evenimente marcate de școala noastră sau alte instituții locale).
Evaluarea
·
organizarea de expoziții (în
școală sau alte locații - în funcție de evenimentele marcate), participarea la
concursuri sau expoziții naționale, județene sau locale (ex. „Icoana fereastră
spre cer”, concursuri ISJ Dolj etc. );
·
evaluarea fiecărei icoane;
·
realizarea unui album cu cele mai
reușite lucrări ale elevilor.
·
Iuliana Dancu - Pictura
țărănească pe sticlă, Editura Meridiane, București, 1975.
·
G. Oprescu, Manual de
Istoria Artei, Biblioteca de artă, Editura Meridiane, 1985.
·
Paul Evdokimov - Arta icoanei
- o teologie a frumuseții, Editura Meridiane, București, 1992.
·
Monahia Iuliana - Truda
iconarului, Editura Sophia, București, 2001.
·
Egon Sendler - Icoana, chipul nevăzutului; elemente de teologie,
estetică și tehnică, Editura Sophia, București, 2006.
·
Doina Giurgea, Ghid metodologic pentru disciplinele opționale, D&G
Editura, București, 2007.
PLANIFICARE CALENDARISTICĂ ANUALĂ
An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Clasa: a XI-a
Nr. ore/săpt.: 1
Profesor: Carmen OPREA
|
Nr. total de ore: 36, din care:
·
predare - învăţare: 28;
·
recapitulare şi evaluarea: 6;
·
la dispoziţia profesorului:2;
|
Semestrul I
REPARTIZAREA ORELOR
|
Nr. ore
|
Total ore
|
CONŢINUTUL VIZAT
|
Predare-învăţare
|
14
|
17
|
De la tema: Lecţie introductivă
La tema: Icoana și Sfânta Liturghie
|
Recapitulare şi evaluare
|
2
|
||
La dispoziţia profesorului
|
1
|
Semestrul II
REPARTIZAREA ORELOR
|
Nr. ore
|
Total ore
|
CONŢINUTUL VIZAT
|
Predare-învăţare
|
14
|
17
|
De la tema: Sfântul Ioan Iacob Românul
La tema: Realizarea unei icoane
|
Recapitulare şi evaluare
|
2
|
||
La dispoziţia profesorului
|
1
|
PLANIFICARE
CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a XI-a
Semestrul I
An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA
Nr.
|
Unitatea de învăţare
|
Obiective de
|
Conţinuturi
|
Nr.
|
Perioada
|
Obs.
|
crt.
|
|
referinţă
|
|
ore
|
calend.
|
|
1.
|
Noţiuni introductive
|
1.1; 1.3;
|
Lecţie
introductivă
|
1
|
S. 1
|
|
|
|
2.2
|
De ce un
opţional la
|
1
|
S. 2
|
|
|
|
|
Religie?
|
|
||
2.
|
Noţiuni de morală
|
1.3; 2.1;
|
Rugăciunea
- vorbirea
|
1
|
S. 3
|
|
|
creştină
|
2.2; 4.1; 4.4;4.5;
|
omului cu Dumnezeu
|
|
|
|
|
|
5.1
|
Rugăciunea
lui Iisus
|
1
|
S. 4
|
|
|
|
|
Milostenia - manifestare a dragostei pentru
aproapele
|
1
|
S. 5
|
|
|
|
|
Postul în
viaţa creştinului
|
1
|
S. 8
|
|
|
|
|
Tema de
evaluare 1
|
1
|
S. 9
|
|
3.
|
Sfinţii, prietenii şi ocrotitorii copiilor
|
1.2; 2.1; 2.2; 3.5; 4.1; 4.2; 4.3
|
Sf. Ierarh
Nicolae, prietenul copiilor
Sf.
Filofteia - model de milostenie
|
1
1
|
S. 11 S.
12
|
|
|
|
Sf. loan
Botezătorul, Înaintemergătorul Mântuitorului Iisus Hristos
|
2
|
S. 14-15
|
|
|
|
|
Cuviosul
Siluan Athonitul, model de iubire şi de rugăciune
|
1
|
S. 16
|
|
|
|
|
Tema de
evaluare 2
|
1
|
S. 17
|
|
|
4.
|
Prin muzică mai aproape de Dumnezeu
|
2.1; 2.2; 4.5
|
Muzica
bisericească, o altfel de muzică
|
1
|
S. 6
|
|
|
|
Rugăciunea
„Cuvine-se cu adevărat”
|
1
|
S. 7
|
|
|
|
|
Colinde de
Crăciun
|
2
|
S. 10 şi
13
|
|
Obiectivele de referinţă
La sfârşitul clasei XI elevul va fi capabil:
1.1
să recunoască prezenţa lui
Dumnezeu în împrejurările concrete ale vieţii;
1.2
să prezinte importanţa iubirii ca
mod de manifestare a lui Dumnezeu în lume;
1.3
să descrie moduri de manifestare
a iubirii de Dumnezeu;
2.1
să-şi dezvolte vocabularul,
utilizând corect cuvintele şi expresiile noi din temele studiate;
2.2
să manifeste interes pentru
lecturarea unor texte cu caracter religios;
3.1
să-L descrie pe Domnul nostru
Iisus Hristos ca Mântuitor al lumii şi Om adevărat;
3.2
să cunoască evenimente din viaţa
Mântuitorului;
3.3
să cunoască faptul că biserica
reprezintă locul de rugăciune al creştinilor;
3.4
să descrie clădirea bisericii;
3.5
să motiveze importanţa cinstirii
sfinţilor prin sărbătorile închinate lor;
4.1
să identifice faptele bune şi principalele
calităţi ale unui bun creştin;
4.2
să recunoască în faptele
sfinţilor, modele de comportament creştin;
4.3
să respecte regulile de
comportament moral-religios în familie şi societate;
4.4
să-şi însuşească moduri de
manifestare a credinţei prin gesturi liturgice;
4.5
să-şi formeze deprinderea de a se
ruga;
5.1
să se implice în acţiuni comune
cu prietenii şi colegii;
5.2
să manifeste atenţie, înţelegere
şi sensibilitate faţă de problemele celor din jur;
5.3
să manifeste iubirea creştină
faţă de toţi colegii, indiferent de credinţa lor;
PLANIFICARE
CALENDARISTICĂ SEMESTRIALĂ
Clasa a Xl-a
Semestrul al
II-lea
An şcolar: 2013-2014
Unitatea de învăţământ: LICEUL “TRAIAN VUIA” CRAIOVA
Disciplina: Opţional Religie
Nr. ore/săpt.: 1
Nr. total de ore/semestru: 17
Profesor: Carmen OPREA
Nr.
crt.
|
Unitatea de învăţare
|
Obiective de referinţă
|
Conţinuturi
|
Nr.
ore
|
Perioada
calend.
|
Obs.
|
||
1.
|
Noţiuni de morală
|
2.1; 2.2;
|
Postul
Paştilor - pregătire
|
1
|
S. 1
|
|
||
|
creştină
|
3.1; 3.2;
|
pentru
sărbătoarea Învierii Domnului
|
|
|
|
||
|
|
3.3; 3.4;
|
|
|
|
|
||
|
|
4.4; 4.5;
|
|
|
|
|
||
|
|
5.2; 5.3
|
Biserica -
casa lui Dumnezeu
|
2
|
S. 2-3
|
|
||
2.
|
Sfinţii, prietenii şi
|
1.1; 1.3;
|
Sf. Ioan
Iacob de la Neamţ
|
1
|
S. 4
|
|
||
|
ocrotitorii copiilor
|
3.1; 3.5;
|
|
|
|
|
||
|
|
4.1; 4.2;
|
„Lăsaţi
copiii să vină la
|
1
|
S. 5
|
|
||
|
|
4.3
|
Mine”
|
|
|
|
||
3.
|
Prin muzică mai
|
2.1; 2.2;
|
Cântări
din Postul Mare
|
1
|
S. 6
|
|
||
|
aproape de Dumnezeu
|
4.4; 4.5;
|
|
|
|
|
||
|
|
5.1
|
Cântările
Învierii
|
2
|
S. 7-8
|
|
||
|
|
|
Cântarea
„Apărătoare
|
1
|
S. 9
|
|
||
|
|
|
Doamnă”
|
|
|
|
||
|
|
|
Cântările
Sfintei Liturghii
|
2
|
S. 11-12
|
|
||
|
|
|
Tema de
evaluare 1
|
1
|
S. 10
|
|
||
4.
|
Icoana din sufletul copilului
|
1.1; 1.2;
4.4; 5.3
|
Icoanele,
ferestre deschise spre Rai
|
1
|
S. 13
|
|
||
|
|
|
Icoana
bizantină şi tabloul religios
|
1
|
S. 14
|
|
||
|
|
|
Cum se
pictează o icoană?
|
1
|
S. 15
|
|
||
|
|
|
Realizarea
unei icoane pe sticlă
|
1
|
S. 16
|
|
||
|
|
|
Prin
muzică şi icoană mai aproape de Dumnezeu
|
1
|
S. 17
|
|
||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu